کد مطلب:28115 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

محاصره اوّل












1209. تاریخ الطبری - به نقل از عِكرمه -:ابن عبّاس گفت: «چون عثمان در محاصره بعدی قرار گرفت... ». به او گفتم: مگر دو محاصره بود؟ ابن عبّاس گفت: آری. محاصره اوّل، دوازده روز طول كشید. مصریانْ وارد شدند و علی علیه السلام آنها را در ذو خُشُب[1] ملاقات كرد و آنها را باز گرداند.[2].

1210. مروج الذهب: چون سال سی و پنجم شد، مالك بن حارث نَخَعی با دویست مرد (از كوفه )، حكیم بن جبله عبدی با صد نفر از اهالی بصره، ششصد تن از اهالی مصر به فرماندهی عبد الرحمان بن عدیس بلوی[3] و دیگر كسانی كه (همانند:عمرو بن حَمِق خُزاعی و سعد بن حُمران تِجیبی ) در مصر بودند، حركت كردند.

محمّد بن ابی بكر نیز با مصریان بود. او در مصر، سخنرانی و مردم را بر ضدّ عثمان، تحریك كرده بود. سبب این كار او، مروان بن حكم بود كه ذكر آن به درازا می كشد.

آنها در جایی معروف به ذو خُشُب فرود آمدند. چون عثمان از فرود آمدن آنها آگاه شد، به دنبال علی بن ابی طالب علیه السلام فرستاد و او را احضار كرد و از او خواست كه به سوی آنها بیرون رود و هر چه از عدل و حُسن رفتار خواستند، از جانب وی برایشان ضمانت كند.

علی علیه السلام به سوی آنها رفت و میانشان، گفتگوی بسیار صورت گرفت. در نهایت، آنان خواسته امام علیه السلام را اجابت كردند و باز گشتند.[4].









    1. ذو خُشُب، وادی ای در فاصله یك شب راه [ پیاده ] از مدینه است. (معجم البلدان: 372/2)
    2. تاریخ الطبری:405/4.
    3. واقدی و دیگر سیره نویسان، او را جزو بیعت كنندگان زیر درخت [ در صلح حدیبیّه] می دانند كه آن به بیعت «شجره» یا «رضوان» معروف است.
    4. مروج الذهب:352/2. نیز، ر.ك:تاریخ المدینة:1160 - 1155/4.